Hoe zou het zijn als ook jij online marketing slim inzet om meer impact te maken?

De sociale ondernemers die ik spreek, zie ik in hetzelfde cirkeltje blijven draaien. Ik hoor namelijk:

“oh Willemijn, ik wou dat ik tijd voor had voor online marketing.”

“Online marketing is manipulatief mensen iets door ‘hun strot’ duwen. Op die manier ‘reclame maken’ past totaal niet bij mijn impact bedrijf.”

“Als ik iemand wil vragen om me te helpen met online marketing ben ik meteen veel geld kwijt, en dat heb ik niet. Ik weet ook niet waar het eindigt.”

“Ik zou wel willen beginnen, maar ik weet niet wat nu voor mij het belangrijkste is om mee te beginnen.”

“Ik wil graag iets opbouwen wat ik ook kan volhouden voor langere termijn.”

“Ik weet wel hoe het marketing mechanisme werkt maar ik krijg het niet concreet. Ik heb zoveel ideeën. Hoe weet ik nou wat ik morgen het beste kan doen?”

“Ik ben wel lekker bezig, maar twijfel of het echt zin heeft. Hoe bouwt dit nou bij aan meer impact maken?”

“Ik zoek iedere keer zo naar onderwerpen om te vertellen, er zit geen constante ‘flow’ in mijn online zichtbaarheid. Ik twijfel of ik wel de goede dingen vertel die interessant zijn voor mijn volgers.”

Kortom: “You’re going in circles.”

Vechten tegen de bierkaai……

Sociale ondernemers hebben veel overeenkomsten: ambitieus, intrinsieke drijvers, lef en daadkracht. De impact makers die bij mij komen werken keihard en krijgen hun impact bedrijf net rendabel. Ik zie ze ook stoeien met online marketing. Meestal bungelt het maken van een social media post onderaan de actielijst. Ergens voelt dat niet goed, want je voelt dat je een kans laat liggen om nieuwe klanten te krijgen. En daarin zie ik ambitie. Niet zo’n klein beetje ook.

Ambitie om het anders te doen, om bij te dragen aan de maatschappij waarin we leven. Ieder op z’n eigen manier. Ook in je marketing. Dat he je gemeen met anderen: op zoek naar het op jouw eigen manier invullen van online marketing. Want je wilt niet plat ‘reclame’ maken. Maar je wilt wel zichtbaar zijn, een leuke groep mensen om je heen bouwen en uiteindelijk ‘verkopen’. Dus op een vriendelijke maar effectieve manier marketing doen zodat jouw verdienmodel z’n werk doet en je langdurig een verschil maakt in de maatschappij. Je voelt aan alles dat online marketing erbij hoort. Hoe krijg je jouw online marketing aanpak naar ‘the next level’?

Het kan anders. Echt waar…..

Het is niet nodig om heel commercieel of ‘pushy’ je zijn. Juist niet. Klanten zijn net mensen, ze willen net als jij contact met andere leuke mensen. Dus ook met jou! Je kunt met een aantal stappen een gedegen marketing aanpak ontwikkelen die bij jouw impact bedrijf past. Binnen je resources en je budget. Op een manier dat je zichtbaar bent, een connectie maakt met leuke mensen (ideale klanten), ze aan je bedrijf verbindt, je meer klanten krijgt. Dus omzet, dus impact.

Jij hebt een antwoord op een vraag.

Hoe fijn zou het zijn als je vol vertrouwen werkt aan je online marketing. Dat je aan het begin van de week weet waar je je tijd en energie in steekt en je weet dat het bijdraagt aan het grotere geheel. Dat je een online marketing aanpak hebt die bij je past. Die gebaseerd is op de organisatiedoelen (in impact en financieel). Dus alles wat je doet draagt bij aan impact en/of omzet. Dat je een connectie legt met leuke nieuwe mensen en je een e-mailing zo uit je mouw schudt want je weet wat je klanten willen weten. Kan dat echt? Ja, dat kan echt! Zet je ambitie om in actie, zet de stappen die nodig zijn en je bent er!

Wat als je een stappenplan zou hebben om daar te komen?

Een stappenplan dat je telkens weer kan gebruiken: want het is geen Quick-win. Nee, het is een fundament waar je je marketing op bouwt je fijne relaties krijgt met mensen om je heen die je op hun manier helpen je bedrijf groter te maken. Door klant of ‘fan’ van je impact bedrijf te worden.

Hoe zou het voor je zijn als ik je mentor ben om je hiermee te helpen?

Geen losse acties, quick fixes maar een gedegen aanpak waarin je haarscherp je positionering neerzet, je ideale klant steeds beter leert kennen, 

je weet welke content je kan maken en via welke kanalen dat het beste kan, zodat meer mensen je kennen, en bijna als vanzelf nieuwe klanten komen. En jouw verdienmodel doet wat het moet doen: omzet maken zodat je meer impact kan maken. Zo maken we samen de wereld een beetje mooier. #betekeniseconomie.

Wie ben ik?

Hi! Graag stel ik me even aan je voor: Ik ben Willemijn. In mijn werk ben ik altijd met marketing en communicatie bezig. Wat een leuk vak! Omdat het gaat om relaties opbouwen. In de jaren ’90 – ’00 bij Pink Elephant (later Getronics PinkRoccade) en daarna heb ik de overstap gemaakt naar de Goede Doelen. Eerst bij CliniClowns en daarna bij VSO heb ik mijn online marketing skills ontwikkelt. Dus ik weet als geen ander hoe je met beperkt budget en resources online marketing kunt inzetten.

Het is mijn missie om sociale ondernemers te helpen heel succesvol te zijn. Want ik wil dat sociaal ondernemen het nieuwe normaal wordt.
Dus zet ik mijn kennis en ervaring in online marketing in voor impact makers. En dat doe ik met een vastomlijnd programma. Waarom een vastomlijnd programma? Omdat ik met het programma zo veel mogelijk impact makers kan helpen groeien in hun business.

Hoe dan? Ik zag dat ik met ieder impact bedrijf waarmee ik uurtje-factuurtje samenwerkte dezelfde stappen doorliep. Tegelijkertijd vult iedere klant het op haar eigen manier in. Dus ik dacht:

“Wacht even, ik zie een patroon dat zich herhaalt. Als ik de stappen die we zetten op een andere manier – met een programma – ter beschikking stel aan sociale ondernemers, hoef je mij niet uurtje-factuurtje in te huren. Maar doorloop je het programma waarbij ik als mentor naast je sta en door de stappen heen begeleidt. Mijn programma bied ik voor een afgebakende investering aan en kun je toch werken aan meer zichtbaarheid, verbinding met je leukste klant en werken aan omzetgroei en dus aan impact. Op een manier die bij haar past.”

Zo is mijn Impact Programma Online Marketing geboren. Want ik wil dat je je bedrijf laat zien wat het is: een prachtig en uniek bedrijf dat maatschappelijke waarde toevoegt. Dat moeten zo veel mogelijk mensen zien een aan meedoen. Daarom heb ik het Impact Programma Online marketing gemaakt.

“Als je kan delen, kan je vermenigvuldigen.”
- Jack Stuifbergen (Directeur Breedweer)

Wat anderen zeggen

Je luistert goed en bent snel van begrip. Je levert ook echt goed werk op. Je doet wat je afgesproken hebt. Echt super!
Jolanda
GreenGiftBox
Ik heb erg genoten van je waardevolle en leerzame workshop! Fijn hoe je me scherper hebt gemaakt en ik nu, met meer focus en handvatten, verder kan komen. Ik heb mijn doelen helder op mijn netvlies, en ik ga dan ook vol enthousiasme verder.
Ilene
Kickstart Cafe
Marketing was voor mij een wat besmette term, gebakken lucht waar ik me als bakker ver van wilde houden. Willemijn heeft me laten zien dat marketing ook op een oprechte manier kan die echt ondersteunend werkt. Nu heb ik helder welke vervolgstappen ik moet zetten. Thanks!
Sam
KRUIM natuurbrood

Het Impact Programma

In acht stappen leer ik je hoe je online marketing slim kunt inzetten voor je impact bedrijf. Zodat je het zelf kunt doen. Het Impact Programma is met een groep sociale ondernemers. Ik help je met coaching, werkboeken en video’s om de stappen te zetten zodat je gericht bouwt aan meer zichtbaarheid en groei. In 90-dagen hebben we een wekelijkse (groeps)call, geef ik feedback op de opdrachten en kun je mij – en je mede ondernemers – vragen stellen over online marketing. Halverwege het programma hebben we een Mastermind. Een dag samen sparren over de onderwerpen waar je dan tegenaan loopt. Om elkaar het schopje onder de billen te geven, nieuwe ideeën te krijgen en geven, of de bevestiging dat je op de goede weg zit. En om het te gaan DOEN. Zodat we elkaar verder helpen in zichtbaarheid, verbinding, groei en impact.

Hoe ziet dat er dan uit?

Met een solide basis bouw je met veel meer gemak aan zichtbaarheid via online kanalen. Zodat je makkelijk e-mails schrijft, regelmatig zichtbaar bent, mensen je leren kennen en resoneren op je impact bedrijf. Het is net als met andere relaties: maak contact. Door je eigen echte verhaal te vertellen aan mensen die dat interessant vinden. 

In acht stappen leer ik je online marketing slim in te zetten voor je sociale onderneming. De acht stappen zijn: 

Stap 1 – Reflectie

Stap 2 – Nu

Stap 3 – Toekomst

Stap 4 – Hoe

Stap 5 – Content

Stap 6 – Planning

Stap 7 – Aan de slag

Stap 8 – Verbeteren

We gaan samen aan de slag op verschillende manieren. Met video’s, werkboeken, opdrachten, documenten delen, feedback geven, groeps calls en we gaan elkaar natuurlijk ook ‘live’ zien. Dus ik ben op verschillende manieren bij je om je te coachen naar meer zichtbaarheid en groei.

 

Het impact programma bestaat uit:

Green tree

De online leeromgeving waar ik je in acht stappen leer over online marketing. Mijn Impact Programma bestaat uit video’s, werkboeken, frameworks voor o.a. planningen en rapportages. Het programma heeft 9 modules die je in je eigen tempo kan doorlopen.

Mastermind

Halverwege het programma ontmoeten we elkaar in Culemborg en gaan we een dag samen aan de slag. Een dag samen sparren over de onderwerpen waar je dan tegenaan loopt. Om elkaar het schopje onder de billen te geven, nieuwe ideeën te krijgen en geven. En om het te gaan DOEN. Zodat we elkaar verder helpen in zichtbaarheid, verbinding, groei en impact.

Online marketing mentor

Als mentor ben ik er voor je om je te helpen de stappen te nemen. Zowel inhoudelijk en als het even niet lukt de volgende stap te zetten. In een online community kan je vragen stellen aan de groep en aan mij persoonlijk. We hebben 12 groeps calls van 1,5 uur.

Wat je krijgt:

  • Online leeromgeving waar je in je eigen tempo 9 modules doorloopt
  • Wekelijkse groepscall van 1,5 uur
  • Video’s, werkboeken en frameworks om elke dag beter te worden
  • Community waar je dagelijks vragen kan stellen aan mij en aan de groep
  • 1 dag Mastermind in Culemborg
  • Maximaal 12 ondernemers in de groep voor maximale persoonlijke support

De acht stappen die je in 90 dagen gaat zetten:

Stap 1: Reflectie

In de eerste stap ga je terugkijken naar wat je hebt gedaan: Wat is je eigen echte verhaal (propositie in een Oneliner) en wie vinden jouw verhaal interessant (je ideale klant).

Omdat je de markt gaat bestieren om impact te maken, heb je focus nodig en stel je doelen: Wat is de omzet dit jaar? Met welke producten ga je die doelen behalen? Met welke niet (maar hebben wel een functie in het bedrijf waardoor je meer impact maakt)? Welke soorten waarden maak je de komende 3 maanden? Welke financiële waarde haal je de komende 90-dagen zodat je een financieel gezonde social enterprise hebt?

Met deze bouwstenen leg je een fundamentele pijler voor online marketing.

Stap 2: Nu

Om te groeien investeer je tijd en energie. Om het effect te zien, is het belangrijk om te weten waar je NU staat. Het fijne van online marketing is dat je het in kaart kunt brengen met cijfers. Stap 2 is dus: breng je online marketing cijfers in kaart. Wat ga je doen?

  • Duik in het websitebezoek (met Google Analytics). 
  • Heb je een formulier op je website? Hoe vaak vullen mensen het formulier in? 
  • Heb je mailadressen van klanten, prospects en je eigen netwerk? Hoe vaak verstuur je een bericht? Wat is het openingspercentage? 
  • En natuurlijk social media. Tel je volgers op LinkedIn (persoonlijk EN bedrijf), Instagram, Facebook en Twitter. 

Nu ben je klaar om de effecten van je inspanningen te meten en je weet of je meer mensen bereikt. De cijfers helpen om beter te worden!

Stap 3: Toekomst

In stap 3 gaan we doelen stellen om focus voor de toekomst aan te brengen.

Door doelen te maken die dichtbij liggen, breng je focus aan. Bijvoorbeeld: Als je 100 workshops wil verkopen, hoeveel zijn dat er per kwartaal? Hoeveel mensen moet je spreken? Hoeveel mensen moet je bellen of mailen om in gesprek te komen? Hoeveel e-mailadressen heb je nodig? En hoeveel volgers op social media?

Pak bij het stellen van de doelen de uitkomsten van stap 2 (Waar sta je nu?). Maak omzetdoelen kleiner. Bijv: 100 e-mailadressen verzamelen in Q3. Of: groei van gem. 1000 bereikte accounts per bericht naar 1500 op Instagram.

Aan het eind van stap 3 heb je een lijst van doelen. Zodat je een overzicht hebt en handvatten om keuzes te maken wat je wel en niet gaat doen. EN het slaat een brug van grote doelen naar doelen waar je vandaag aan kan werken.

Stap 4: Activiteiten

Je gaat in deze stap bepalen hoe je die doelen gaat behalen. Dus welke kanalen en acties je gaat doen het komende jaar, kwartaal of week. Daarvoor gebruik ik het model van de zandloper. 

De zandloper geeft inzicht in welke rol welk kanaal heeft en geeft handvatten wat prioriteit heeft zodat acties elkaar versterken en maximaal resultaat halen. 

Stap 5: Content creatie

Nu je weet wat je wilt vertellen (Oneliner), tegen wie je praat (je klant) en via welke kanalen is het tijd om super relevante content te gaan maken. Content die ervoor zorgt dat jij je als de autoriteit kunt positioneren en waardoor mensen in jouw netwerk zich gehoord voelen en aangetrokken worden. Dit zijn de enige vormen van content die je nodig hebt voor social media en e-mail. Hoe maak je relevante content? Door gebruik te maken van 7 typen content. In deze stap leer ik je de 7 typen content en ga je ermee aan de slag. De content strategie ga je in een content planning zetten zodat je werkzaamheden bundelt. Bijvoorbeeld een dagdeel in de week besteed je aan bedenken en maken van content. Ik laat je verschillende planningstools zien zodat jij je eigen manier vormgeeft hoe je meer zichtbaar wordt. 

Stap 6: Planning

Een doelen zonder planning zijn wensen. In stap 6 gaan we werken aan een planning die bij jou past. Welke termijn is prettig om te hanteren om je doelen te realiseren? Begin bij een kwartaal, maak daar in grote lijn een maandplanning van en een weekplanning. We gaan wekelijks succes en intenties formuleren om je doelen te monitoren en focus op de juiste acties te hebben. De uitkomst van deze stap is een planning die bij je past om met focus aan de slag te gaan. Zodat je prioriteiten kan stellen en je werkt aan de juiste doelen.

Stap 7: aan de slag

In stap zeven ga je op aan de slag met de content typen en kies je een andere actie die je als eerste oppakt. Dat ga je onder mijn coaching doen. Je neemt hobbels, maakt fouten, leert ervan en gaat weer door. Hier ga je ook resultaten meten en bekijken waar je kunt verbeteren.

Stap 8: Verbeteren

Verbeteren. Hier komt het online marketingspel goed op gang. Want je gaat vanuit de cijfers bekijken wat er beter kan. Je maakt de verbeteringen en bekijkt de resultaten. Soms zal het beter zijn en soms niet. Geen paniek. Fouten maken MOET in online marketing, anders ben je niet aan het zoeken hoe het beter kan. Je leert hier ook wat makkelijk is en voor jou misschien juist moeilijk. Waar zit de energie bij jouw ideale klant? Waar reageren ze goed op? Waar reageren ze niet op? Natuurlijk krijg je mijn coaching en kan je mij vragen stellen. 

Bonus: Je hebt een jaar toegang tot de trainingsmaterialen. Na 90-dagen kom je in een Alumni Facebookgroep waarin je vragen aan elkaar kan blijven stellen en kennis en ervaring kan blijven delen.

Ga jij voor de volgende stap in online marketing? Vraag dan nu – helemaal vrijblijvend – een 15 minuten telefoongesprek met me aan. We bespreken kort wat je doelen zijn en wat je graag wilt verbeteren en kijken we of we een match zijn. Wie weet kan ik je in 90 dagen verder helpen met meer zichtbaarheid, verbinding en impact!

Voor wie is het Impact Programma?

Het Impact Programma is gemaakt voor de sociale ondernemer die

FAQ

Ja en nee. De modules staan in een professionele leeromgeving met werkboeken en video’s waarmee je zelf aan de slag gaat. In een online community kan je mij – en de andere sociale ondernemers die meedoen aan het programma – vragen stellen. En we hebben iedere week een groepscall van anderhalf uur. Halverwege het programma is de Mastermind waarin we in Culemborg een dag brainstormen, inspiratie opdoen en tips geven.

Omdat ik merk dat impact makers met net iets andere issues te maken hebben dan ‘normale’ ondernemers. Ook heel vergelijkbaar, maar omdat het budget meestal beperkt is, vraagt het een net iets andere benadering. En omdat ik graag impact makers helpt een volgende stap te maken 😉 Ik wil dat jij knetter succesvol wordt!

Dagelijks kan je via de online community vragen aan me stellen en daar reageer ik binnen 24 uur op. Tijdens de wekelijkse groepscalls help ik met alle onderwerpen waar je tegenaan loopt. En natuurlijk tijdens de Mastermind. 

Je bepaalt helemaal zelf hoeveel tijd je besteed aan uitwerking van de 8 stappen. Hoe meer tijd je besteed hoe beter het natuurlijk wordt. Reken op ongeveer 4 tot 8 uur per week. Sommige modules zul je sneller doorlopen dan andere. En dat is prima! Ik help je over de moeilijke hobbels en geef support op alles wat je maakt. 

Het is voor ondernemers in alle impact gebieden: arbeidsparticipatie, sociale cohesie, fair chain, voedseltransitie, natuurbehoud, energietransitie, circulaire en duurzame productie, verbeteren van zorg. Dus alle SDG’s zijn welkom! 😉 Het programma sluit het beste aan bij scale-up’s. Omdat je dan al een paar tegen de grenzen van het ‘zelf doen’ aangelopen bent. Het is vooral voor ondernemers die de ambitie hebben om te groeien en maximaal gebruik willen maken van de mogelijkheden van online marketing.

Twijfel je nog of het Impact programma wat voor jou is? Laat het me weten! Als we elkaar 15 minuten spreken is het zo helder. Natuurlijk helemaal vrijblijvend. Vraag hier een telefoongesprek aan. Dan kijken we of we een match zijn. Wie weet kan ik je in 90 dagen helpen met meer zichtbaarheid, verbinding en impact!

“Sharing knowledge is not about giving people something or getting something from them. That is only valid for information sharing. Sharing knowlegde occurs when people are genuinely interested in helping one another develop new capacities for action: it’s about creating learning processes.” Peter Singe

 

Sociale ondernemers zijn super creatief en vasthoudend. En je hoeft het niet allemaal in een keer zelf te kunnen. Investeer in jezelf en in je impact bedrijf zodat je kan groeien en meer impact kan maken! Zet je creativiteit en daadkracht in op online marketing. Ik leer het je graag. Jij kan dit!

Lieve groeten,

Willemijn

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.


We verzamelen gegeven over bezoeken aan onze website, om gerichte verbeteringen door te kunnen voeren.

Liever niet
Accepteren